Dubbelvagn för 2 st 45-fots, 2 st 40-fots eller 4 st 20-fots iso-containers. Ombyggd från vagnar av typen Hbis 763. Oklart hur många som existerar.
Kännetecken
Axelavstånd 9,000 meter
Längd över buffertar 2 x 14,592 = 29,184 meter
Lastytans längd, ej klarlagt men minst 2 x 13,716 meter
Dubbelvagn med öppet ramverk i ett tydligt lager.
Distinkt kännetecken är vad som ser ut att vara att upp och nedvända järnvägsräler monterats som barlast mellan golvbalkarna.
Lastar 2 st 45-fots, 2 st 40-fots eller 4 st 20-fots iso-containers.
UIC-nummer
Kända UIC-nummer är
Historik och användning
Byggd 2005 av ramverk från vagnar av typen Hbis 763.
Vagnarna används vanligen i tågsätt bestående av endast en typ av vagnar. Typisk användning är som fasta tågsätt som går i pendeltrafik mellan två terminaler på uppdrag av en eller flera fraktköpare som fyller hela tåget med containers.
Bilder
Länkar till övriga bilder
IMS87 Trafikspel och Uppvisning
Epok I-Va 1948-2001
Vagntypen förekommer inte före epok Vb.
Epok Vb 2001-2010
Modellerar man Svensk MJ epok Vb eller VI så är vagntypen nödvändig om man modellerar perioden efter 2005 och man bör ha vagnar för ett helt tågsätt.
Epok VI 2010-2020
Modellerar man Svensk MJ epok Vb eller VI så är vagntypen nödvändig och man bör ha vagnar för ett helt tågsätt.
Lastning vid IMS87 körningar
Per halvvagn
45′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
40′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
20′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Vanligt: 2 st maxlast, halvlast eller tom container i ändläge.
Vanligt: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.
30′ ISO-container
Förekommer EJ
35′ SEALAND-container
Förekommer EJ
Växelflak
Kan förekomma upp till maxlängd 45′. Lastas i centrerat läge.