Efterlysning bilder vi saknar bilder på denna vagntyp

Vagn för en 40-fots container, en 35-fots SEA-LAND container, en 30-fots container, en 20-fots container eller två 20-fots containers. Även växelflak upp till 40-fot. Ombyggd från vagn typ Kbs. Minst 192 st har existerat.

Kännetecken

Axelavstånd 8,000 m

Längd över buffertar 13,860 m

Lastytans längd 12,500 m

Trägolv på ram i svetsad konstruktion med balkar i ett tydligt lager.

Stolpar och gavellämmar av Europeisk standard UIC-typ. Inga sidolämmar men fästen finns för sidolämmar av Europeisk standard UIC-typ.  Vagnen är utrustad med korgar för kedjorna till fastspänningsanordningen för timmer.

Vid användning för containertransport spikas träreglar i golvet för att hindra containern att glida i sidled. Periodvis förekommer även osäkrade containers.

UIC-nummer

Kända UIC-nummer är 21 74 335 4 200 till 21 74 335 4 391

Historik och användning

Från mitten av 1960-talet och till slutet av 1970-talet så har SJ stor brist på vagnar lämpade för timmertransporter. Samtidigt har man ett stort antal vagnar av typen Kbs som används ganska lite. SJ konverterar därför vid flera tillfällen Kbs-vagnar mer eller mindre permanent så de fungerar bättre för timmertransporter. Redan för 1968 används ett antal Kbs fortfarande märkta Ore med borttagna sidolämmar för timmertransporter. Senare konverteras ett antal Kbs så att de får borttagna sidolämmar och utrustas med extra stolpfästen som möjliggör en mer lastningsvänlig placering av stolparna vid timmerstransport, på bilder är dessa märkta Kbs.

Vi vet också att med start 1976 konverterades 192 st Kbs till Kbps 761 genom att bl a demontera sidolämmarna. Om Kbps 761 är mer eller mindre identisk med någon av ovanstående konverteringar eller är ytterligare en variant har vi inte kunnat utröna ännu. Vagntypen ska ha fastspänningsanordning för virke likt andra Kbps och Os-vagntyper.

Vagnarnas huvudsakliga användning är INTE containertransporter. Men under perioder då efterfrågan på timmertransporter är liten så förekommer dessa vagnar som kapacitetsreserv för containertransporter. Med tiden minskar även efterfrågan på dessa vagnar för timmertransporter vartefter mängden Lps och Sgns-vagnar med moderna timmerbalkar ökar.

Vagntypen har sannolikt under 1990-talet blivit konverterad till containervagnar av olika typer. Dessa typer är på alla sätt identiska med vagnar som konverterats direkt från Kbs, men kan ha extra stolpfästen. fastspänningsutrustning för virke m.m. kvar.

2009 Fotograferades vagnar av typen konverterade till containervagnar, men fortfarande märkta Kbps i Berlin. Ägare NME, Neukölln-Mittenwalder Eisenbahn AG.

Bilder

Vi har hittat två serier med bilder på Kbs-vagnar konverterade för timmertransport 1966 och 1968.. Bilderna visar två olika konverteringar men ingen typ som säkert motsvarar Kbps 761.

2008 och 2009 fotograferades vagnar av typen konverterade till containervagnar och utrustade med containerfästen men fortfarande märkta Kbps i Berlin. Ägare NME, Neukölln-Mittenwalder Eisenbahn AG. Se övriga bilder.

Se även bilder på vagntypen Bilspedition Kbps 761 c-variant som endast skiljer sig från originalet genom att stolpar kapats korta och tagits bort.

Bildserie från 1966 med Kbs (Ore) endast strippade på sidolämmarna
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB12978_02 Public Domain Mark (PDM) Kbs-vagnar utan sidolämmar för timmertransporter. Fotograf: Seved Walther
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB12978_03 Public Domain Mark (PDM) Kbs-vagnar utan sidolämmar för timmertransporter. Fotograf: Seved Walther
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB12980_04 Public Domain Mark (PDM) Kbs-vagnar utan sidolämmar för timmertransporter. Andra vagnen från höger är en Om/O. Fotograf: Seved Walther
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB12980_05 Public Domain Mark (PDM) Vagnen till höger är en Kbs-vagn utan sidolämmar för timmertransporter. Bortersta vagnen är en Om/O. Fotograf: Seved Walther
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB12980_06 Public Domain Mark (PDM) Vagnen till höger är en Kbs-vagn utan sidolämmar för timmertransporter. Bortersta vagnen är en Om/O. Fotograf: Seved Walther
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB12981_01r Public Domain Mark (PDM) Kbs-vagnar utan sidolämmar för timmertransporter. Fotograf: Seved Walther
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB12981_02 Public Domain Mark (PDM) Kbs-vagn utan sidolämmar för timmertransporter. Fotograf: Seved Walther¡
Bildserie från 1968 med Kbs strippade på sidolämmarna och med extra stolpfästen
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB13717_03 Public Domain Mark (PDM) Kbs-vagnar utan sidolämmar och med extra stolpfästen för timmertransporter. Fotograf: A-P Jonasson
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB13717_04 Public Domain Mark (PDM) Kbs-vagnar utan sidolämmar och med extra stolpfästen för timmertransporter. Fotograf: A-P Jonasson
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB13718_02 Public Domain Mark (PDM) En rad med Kbs-vagnar utan sidolämmar och med extra stolpfästen för timmertransporter. Fotograf: A-P Jonasson
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB13718_03 Public Domain Mark (PDM) Kbs-vagnar utan sidolämmar och med extra stolpfästen för timmertransporter. Fotograf: A-P Jonasson
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB13718_04 Public Domain Mark (PDM) Kbs-vagnar utan sidolämmar och med extra stolpfästen för timmertransporter. Fotograf: A-P Jonasson
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB13719_01 Public Domain Mark (PDM) Kbs-vagn utan sidolämmar och med extra stolpfästen för timmertransporter. Fotograf: A-P Jonasson
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB13719_03 Public Domain Mark (PDM) En rad med Kbs-vagnar utan sidolämmar och med extra stolpfästen för timmertransporter. Fotograf: A-P Jonasson
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB13720  Public Domain Mark (PDM) Kbs-vagnar utan sidolämmar och med extra stolpfästen för timmertransporter. Fotograf: A-P Jonasson
Länkar till övriga bilder

2 bilder på två olika Kbps 761 konverterade till containervagnar och lastade med sopcontainern i Berlin 2008 och 2009 OBS! Fastspänningsutrustning för timmer sitter kvar på dessa vagnar. Notera att dessa inte har extra stolpfästen.

IMS87 Trafikspel och Uppvisning

Epok III 1948-1967

Vagntypen förekommer inte före epok IV.

Epok IVa 1967-1979

Modellerar man Svensk MJ epok IVa så är vagntypen nödvändig från 1976 och man bör ha några vagnar av typen.

Epok IVb 1979-1988

Modellerar man Svensk MJ epok IVb så är vagntypen nödvändig och man bör ha några vagnar av typen.

Epok Va 1988-2001

Modellerar man Svensk MJ epok Va så är vagntypen nödvändig och man bör ha några vagnar av typen.

Epok Vb 2001-2010

Modellerar man Svensk MJ epok Vb så är vagntypen eventuellt möjlig som tillfällig containertransport hos ett mindre järnvägsföretag.och man kan ha några vagnar av typen.

Not: Oombyggda vagnar av typen hittas sannolikt uppställda på ett sidospår under denna period. Eventuellt kan hela tågsätt med dessa vagnar och andra Kbps-typer stå uppställda tomma som reservkapacitet för timmertåg i händelse av större mängder stormfällt virke som måste hanteras.

Epok VI 2010-2020

Modellerar man Svensk MJ epok Vb så är vagntypen eventuellt möjlig som tillfällig containertransport hos ett mindre järnvägsföretag.och man kan ha några vagnar av typen.

Not: Oombyggda vagnar av typen hittas sannolikt avställda på ett sidospår under denna period.

Lastning vid IMS87 körningar

Vagnen kräver extra lastsäkringstid på c-terminal vid trafikspel.

40′ ISO-container

Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.

20′ ISO-container

Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.

Vanligt: 2 st halvlast eller tomma containers i symmetriskt ändläge.

Vanligt: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.

30′ ISO-container

Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.

Förekommer: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.

35′ SEALAND-container

Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.

Växelflak

Kan förekomma upp till maxlängd 40′. Lastas i centrerat läge.