Kort vagn för en 20-fots eller 30-fots container eller ett växelflak. Mycket vanlig vagntyp.
Kännetecken
Axelavstånd 7,000 meter
Längd över buffertar 12,300 meter
Lastytans längd 11,000 meter
Trägolv på ram i blandat nitad och svetsad konstruktion med balkar i två tydliga lager.
Stolpar av stålrör. Gavel och sidolämmar av durkplåt.
Skiljer sig från andra Om-typer genom spännstag av rundstång under vagnen.
Kort och lastar bara en 20-fots eller 30-fots container eller ett upp till 35-fots växelflak.
Vid användning för containertransport spikas träreglar i golvet för att hindra containern att glida i sidled.
UIC-nummer
Före 1980
Om
Kända UIC-nummer är 21 74 361 8 117 till 21 74 362 2 236 (från SJ godsvagnskatalog 1971).
Oms (variant för högre hastighet)
En Oms-variant finns med UIC-nummer 21 74 371 0 000 till 21 74 371 1 721 (från SJ godsvagnskatalog 1971).
Efter 1980
På 80-talet delas vagntypen upp på 4 (eller möjligen 6) olika typer. (från SJ godsvagnskatalog 80-tal).
Okkm (troligen kvarvarande fd Om/O)
UIC-nummer 21 74 364 4 000 till 21 74 364 4 062
Okkm
UIC-nummer 21 74 364 4 063 till 21 74 364 4 344
Okkms (variant för högre hastighet)
UIC-nummer 21 74 374 4 000 till 21 74 374 4 877
Om
UIC-nummer 21 74 361 8 272 till 21 74 361 9 527
UIC-nummer 21 74 361 9 766 till 21 74 361 9 999
UIC-nummer 21 74 362 0 461 till 21 74 362 2 230
Historik och användning
Vagnen tillverkades med början 1944. Över 3000 vagnar tillverkades till SJ och olika privatbanor.
Vagnarna användes huvudsakligen INTE i containertrafik. Deras stora tillgänglighet gör dock att de fungerar som reservkapacitet i containertrafik under 1970-talet och 1980-talet.
Under 1990-talet försvinner vagntypen från Sverige men förekommer som leasing-vagnar i östeuropa.
Vagnarna är RIV-märkta så förekommer i trafik utanför Sverige.
Bilder
Länkar till övriga bilder
Nora Bergslags Veteranjärnväg bild 1
Nora Bergslags veteranjärnväg bild 2
IMS87 Trafikspel och Uppvisning
Epok III 1948-1967
Vagntypen förekommer före epok IV.
Epok IVa-IVb 1967-1988
Modellerar man Svensk MJ epok IVa-IVb så är vagntypen nödvändig och man bör ha åtminstone några stycken exemplar.
Modellerar man Norsk, Dansk, Tysk eller Belgisk MJ epok IV så kan vagntypen dyka upp ibland.
Typisk användning är för containerfrakter som INTE ska till en terminal utan till en vanlig lastplats eller direkt till mottagares eget spår.
Epok Va 1988-2001
Modellerar man Svensk MJ epok IVa-IVb så är vagntypen möjlig och man kan ha något enstaka exemplar.
Epok Vb-VI 2001-2020
Modellerar man Svensk MJ epok Va till VI så kan avställda exemplar av vagntypen förekomma uppställda på ett stickspår tillsammans med andra utrangerade vagnstyper.
not: Som avställda vagnar är det troligt att vagnarna uppvisar en hel del mörk rost och endast spår av originalfärg och märkning finns kvar..
Lastning vid IMS87 körningar
Vagnen kräver extra lastsäkringstid på terminal vid trafikspel.
40′ ISO-container
Förekommer EJ
20′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Vanligt: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.
30′ ISO-container
Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Förekommer: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.
35′ SEALAND-container
Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Växelflak
Kan förekomma upp till maxlängd 35′. Lastas i centrerat läge.