Tvåaxliga containervagnar i Sverige — Del 11
Vagnfamiljen uppkommer 1975 när SJ låter nytillverka 2-axliga containervagnar som kan lasta 2 st 7,15 meters containers och lastflak utrustade med fästen för 20-fots containers. Vagnfamiljen omfattar 1 containervagnstyp.
Vagntyper kallas Lgns 752 (urpsrungligen Lgs 752), som designas 1975 och levereras i 50 exemplar 1977. Ramverket är enklast möjliga konstruktion med standardbalkar och utan stötdämpning. Ramverkets utseende och mått gör att man lätt drar slutsatsen att detta ramverk ursprungligen konstruerades för flakvagnar med 8 meters axelavstånd och standard UIC längd. Dvs som 60-tals typerna Kbs och Os 64/65/661/662/663/68/682, och att man desigande en längre version genom att addera två extra meter mellan hjulaxlarna i konstruktionen. Samtidigt finns typiska 70-tals detaljer i ramverkets konstruktion som gör att det inte kan anses vara en förlängd variant av dess typer utan en nykonstruktion med samma struktur.
Ramverk typ A
Grundmodellen.
GRUNDLÄGGANDE MÅTT PÅ RAMVERKET
Axelavstånd 10,000 m
Längd över buffertar 15,900 m
Lastytans längd 14,660 m
Långa containervagnar – typ A
Del 12 — Vagnfamilj med ram typ Hbis76
Alla delar i serien Tvåaxliga containervagnar i Sverige av Rasmus
Del 3 — Vagnfamilj med stötdämpande ram typ Talbot
Del 4 — Vagnfamilj med stötdämpande ram typ 1980-tal
Del 5 — Vagnfamilj med ramverk från Om/Ou
Del 6 — Vagnfamilj med ram typ Gs
Del 7 — Vagnfamilj med ram typ Oms-Kps-Gbs
Del 8 — Vagntyp med udda unika ramverk
Del 9 — Vagnfamilj med ram typ Os-Kbs-8m
Del 10 — Vagnfamilj med ram typ Os-Kbps-9m
Del 11 — Vagnfamilj med ram typ 1975
Del 12 — Vagnfamilj med ram typ Hbis76