Tvåaxliga containervagnar i Sverige — Del 7
Vagnfamilj som bygger på en ramverkskonstruktion som användes för tre olika vagntyper med olika grundmått. Dessa typer började levereras 1957 respektive 1961. Familjen omfattar minst 8 containervagnstyper och 2 standardvagnstyper som använts för containertrafik.
De ursprungliga vagnarna Oms 570, Kps och Gbs 611
Vagnfamiljen utgår från en konstruktion av ramverk avsett att sammanfogas med svetsning. Ursprungligen avsåg man att bygga endast två standardtyper i stora serier, en öppen vagn, Oms 570, och en täckt vagn, Gbs 611. Senare ändrades beställningen så att 50st av de öppna vagnarna tillverkades som typ Kps, med andra mått och specialutrustade för transport av plåt. Många vagnar av typerna blev överflödiga tidigt vilket resulterat i att de konverterats för annan användning och gett upphov till en familj vagnar.
Ramverket har samma struktur och materialdimensioner för alla vagntyperna. Måtten skiljer sig däremot åt. Konstruktionen är gjord med standardbalkar, profilstål och rör som bildar ett tydligt horisontellt lager. Användningen av rör som diagonalbalkar är ett distinkt kännetecken för ramkonstruktionen. Hela ramverket är sammansatt med svetsning. Sidobalken är slät.
Vissa ramverk har förberetts för en planerad övergång till centralkoppel som aldrig blev av. Dessa ramverk har en modifierad koppelinfästningen där man tagit bort den genomgående dragstången och satt in en svetsad balkkonstruktion som balanserar drag och tryckkrafterna mellan koppel och buffertar. För att få plats med detta kapas de diagonala rörbalkarna som inte längre fyller någon funktion. Avkapade stumpar låter man sitta kvar.
Ramverk typ A och A.mod

Ramverksvarianten som användes för den öppna vagntypen. Vissa ramverk har modifierad koppelinfästning och vi kallar de för typ A.mod eller typ A Modifierad.
GRUNDLÄGGANDE MÅTT PÅ RAMVERKET
Axelavstånd 7,500 meter
Längd över buffertar 12,240 m
Lastytans längd 11,000 m
Kombinerade flak och lådvagnar – typ A och A.mod
Ramverk typ B och B.mod eller B.alt

Ramverksvarianten som användes för specialvagnen för plåttransport. Vissa ramverk (eller alla) har modifierad koppelinfästning och vi kallar de för typ B.mod eller typ B Modifierad. Eventuellt levereras typen från fabrik med den modifierade koppelinfästningen och då kan de diagonala rörbalkarna vara helt intakta och integrerade med koppelinfästningens balkstruktur, vi kallar denna alternativa variant för B.alt.
GRUNDLÄGGANDE MÅTT PÅ RAMVERKET
Axelavstånd 7,500 meter
Längd över buffertar 13,860 m
Lastytans längd 12,620 m
Specialutrustad flakvagn – typ B, B.mod eller B.alt
SJ Kps
Ramverk typ C

Ramverksvarianten som användes för den täckta vagnen.
GRUNDLÄGGANDE MÅTT PÅ RAMVERKET
Axelavstånd 8,000 meter
Längd över buffertar 14,200 meter (eller 14,020, olika uppgifter förekommer)
Lastytans längd 12,710 meter (innanför väggarna)
Lastytans längd 12,960 meter (utan väggar)
Täckt vagn – typ C
SJ Gbs 611
Vagntyper byggda på omodifierade Oms-Kps-Gbs-ramverk
Vagnfamiljen omfattar vagnar som skapats genom att bygga om Oms, Kps och Gbs-vagnar, men utan att ändra på,ramverket. Dessa vagnar har som en konsekvens identiska mått och dimensioner jämfört med de vagnar de utgått från.
Korta containervagnar – typ A eller A.mod
SJ Lgjm/Lgj/Lgs fd Oms 570 (kort)
Normallånga containervagnar – typ B, B.mod eller B.alt
Normallånga containervagnar – typ C
Normallånga containervagnar – typ C (som aldrig funnits)
Vagntyper byggda på förlängda Oms-Kps-Gbs-ramverk
Slutligen innehåller vagnfamiljen vagnar som skapats genom att ramverket från en Oms eller Gbs-vagn förlängts. Praktiskt har det skett på två olika sätt. Dels genom att kapa vagnen på mitten och sätta in en förlängning mellan de två vagnhalvorna och på så sätt även öka axelavståndet. Och dels genom att förlänga vagnen i ändarna.
En tredje metod har uppkommit genom att vagnar som redan är förlängda på mitten senare förlängts även i ändarna.
Ramverk typ D – 1970 års konstruktion

Den här typen uppkommer genom att man 1970 börjar förlänga vagnar av typen Oms 570 med 0,81 meter i varje ände för att få O-vagnar med en längd på lastytan av 12.620 meter. Därigenom uppkommer vagntypen Os-w 701. Senare börjar man bygga containervagnar av dessa förlängda vagnar. Eventuellt förlängs även ytterligare ramverk för att direkt bli containervagnar.
Förutom att förlänga ramverket så har åtminstone vissa ramverk förberetts för en planerad övergång till centralkoppel som aldrig blev av. På dessa ramverk har koppelinfästningen ändrats genom att ta bort den genomgående dragstången och sätta in en svetsad balkkonstruktion som balanserar drag och tryckkrafterna mellan koppel och buffertar. För att få plats med detta kapas de diagonala rörbalkarna som inte längre fyller någon funktion. Avkapade stumpar låter man sitta kvar. 2 varianter finns på detta med olika längd på stumparna beroende på om ramen hade modifierats på detta sätt innan förlängningen (ombyggnad från typ A.mod) eller om det görs i samband med förlängningen (ombyggnad från typ A). Eventuellt förekommer även förlängda ramverk utan denna modifierade koppelinfästning.
Sammantaget ger detta tre möjliga undertyper av ramverk typ D.
Typ D = utan modifierad koppelinfästning
Typ D.mod = ombyggd från A.mod med korta rörbalkstumpar
Typ D.mod2 = ombyggd från A med långa rörbalkstumpar
Observera att Typ D är identisk med Typ B avseende struktur, dimensioner och grundläggande mått. Men skiljer sig avseende vilka rester av tidigare existens som finns kvar, vilket ger framför allt sidobalkarna helt olika utseende.
GRUNDLÄGGANDE MÅTT PÅ RAMVERKET
Axelavstånd 7,500 meter
Längd över buffertar 13,860 meter
Lastytans längd 12,620 meter
Kombinerade flak och låd-vagnar – typ D, D.mod och D.mod2
Normallånga containervagnar – typ D, D.mod och D.mod2
SJ Os-w 701 – containervariant
Ramverk typ E – 1988 års konstruktion

Den här typen uppkommer genom att man börjar skrota vagnar av typen Gbs 611 och använda ramverken för att bygga långa containervagnar. Sett till måtten så har man kapat vagnarna någonstans mellan hjulaxlarna och förlängt de med en ny 2,000 meter lång bit där. Praktiskt sker det genom att man kapar sönder ett flertal ramverk och sen plockar samman bitar från flera olika vagnar och svetsar ihop de till ett ramverk med önskad längd.
GRUNDLÄGGANDE MÅTT PÅ RAMVERKET
Axelavstånd 10,000 meter
Längd över buffertar 16,020 meter
Lastytans längd 14,780 meter
Långa containervagnar – typ E
Ramverk typ F – 1991 års konstruktion

Den här typen uppkommer 1991 genom att man förlänger ett antal ramverk av typ E med 0,470 meter i varje ände.
GRUNDLÄGGANDE MÅTT PÅ RAMVERKET
Axelavstånd 10,000 meter
Längd över buffertar 16,960 meter
Lastytans längd 15,720 meter
Långa containervagnar – typ F
Del 8 — Vagntyp med udda unika ramverk
Alla delar i serien Tvåaxliga containervagnar i Sverige av Rasmus
Del 3 — Vagnfamilj med stötdämpande ram typ Talbot
Del 4 — Vagnfamilj med stötdämpande ram typ 1980-tal
Del 5 — Vagnfamilj med ramverk från Om/Ou
Del 6 — Vagnfamilj med ram typ Gs
Del 7 — Vagnfamilj med ram typ Oms-Kps-Gbs
Del 8 — Vagntyp med udda unika ramverk
Del 9 — Vagnfamilj med ram typ Os-Kbs-8m
Del 10 — Vagnfamilj med ram typ Os-Kbps-9m
Del 11 — Vagnfamilj med ram typ 1975
Del 12 — Vagnfamilj med ram typ Hbis76