Tvåaxliga containervagnar i Sverige — Del 13
Vagnfamiljen är troligen skapad på 1970-talet men kan vara äldre. Vagnarna har ett unikt ramverk som baseras på två kraftiga längsgående balkar och däremellan tvärbalkar som i den centrala delen av vagnen är djupt nedsänkta. Vagnfamiljen omfattar minst en containervagnstyp.
Alla balkar i ramverket är tillverkade av sammansvetsade plåtbitar som bildar ett ramverk med en 3-dimensionell struktur. Ramverkets utseende tyder på att det varit avsett för olika typer av bulk och tankvagnar med så låg tyngdpunkt som möjligt. Den enda vagntypen vi känner till i ramverksfamiljen är en containervagn från Intercontainer registrerad hos SNCF som under ett antal år var inhyrda av Volvo för deras interna containertåg mellan Olofström och Gent i Belgien. Vi saknar ännu i stort sett all information om både ramverksfamiljen och vagntypen.
Normallånga containervagnar
Del 14 — Vagnfamilj med ram typ TGOJ Os 9m
Alla delar i serien Tvåaxliga containervagnar i Sverige av Rasmus
Del 3 — Vagnfamilj med stötdämpande ram typ Talbot
Del 4 — Vagnfamilj med stötdämpande ram typ 1980-tal
Del 5 — Vagnfamilj med ramverk från Om/Ou
Del 6 — Vagnfamilj med ram typ Gs
Del 7 — Vagnfamilj med ram typ Oms-Kps-Gbs
Del 8 — Vagntyp med udda unika ramverk
Del 9 — Vagnfamilj med ram typ Os-Kbs-8m
Del 10 — Vagnfamilj med ram typ Os-Kbps-9m
Del 11 — Vagnfamilj med ram typ 1975
Del 12 — Vagnfamilj med ram typ Hbis76