CN Laags (2 kopplade Lgjns-wk 861)

Dubbelvagn som på varje vagnsdel lastar en 40-fots container, en 30-fots container, en 20-fots container, två 20-fots containers, ett 7,15 m växelflak eller 1 st 12,5 m jumbocontainer. Okänt antal vagnar av typen existerar.

Kännetecken

Axelavstånd 2 x 9,000 meter

Längd över buffertar 31.000 meter (2×15,500 meter)

Lastytans längd 2 x 14,260 meter

Öppen ram av 80-tals-typ. Svetsad konstruktion med balkar i ett tydligt lager. Ovanpå ramen ligger ett lasthållande flak som ursprungligen kunnat röra sig i längsled ovanpå ramen och varit sammankopplat med ramen med hydralisk stötdämpning. Numera är lastflaket fastsvetsad.

Både ramverket och lastflaket har väldigt karaktäristiska utseenden med cirkulära former och gör vagntypen lätt igenkännbar.

Moderna fällbara container-fästen av pin-typ.

Vagnen kan lasta följande containertyper på varje vagnfel 1 st 40-fots container, 1-2 st 20-fots containers, 1 st 12,5 m jumbocontainer, 1 st 7,15 m växelflak, 1 st 30-fots container.

UIC-nummer

Kända UIC-nummer är ?

Historik och användning

Vi vet inte mycket om denna vagntyp annat än att den finns. Vi gissar att den skapats av Cargo Net efter att de tog över driften av Rail Combi AB som ägde en del av SJ/Green Cargos vagnpark med containervagnar. Troligen skedde det efter millenieskiftet och vagntypen är gissningsvis skapad genom att två tidigare SJ Lgjns-wk 861 fått den hydrauliska stötdämpningen fastsvetsad och sedan kopplats samman permanent och registrerats som Laags.

Bilder

CN Laags (2 kopplade Lgjns-ek 861)
Fotograf Rasmus Larsson – Två Lgjns-wk 861 lastade med bulk-containers passerar Älvsjö Station i Maj 2018. Not: Skyltarnas placering tyder på att detta kan vara en Laags-typ skapad av två Lgjns-wk
Länkar till övriga bilder

IMS87 Trafikspel och Uppvisning

Epok III-Va 1948-2001

Vagntypen förekommer troligen inte före epok Va.

Epok Vb 2001-2010

Modellerar man Svensk MJ epok VI så är vagntypen nödvändig och man bör ha en eller ett par vagnar av typen.

Not: Pga Green Cargos och CNs sätt att blanda vagntyper i intermodala tåg under denna period så ser man de sällan i block av identiska vagnar. Däremot ser man denna vagntyp ofta insprängd i ett tåg med blandade typer av containervagnar..

Epok VI 2010-2020

Modellerar man Svensk MJ epok VI så är vagntypen nödvändig och man bör ha en eller ett par vagnar av typen.

Not: Pga Green Cargos och CNs sätt att blanda vagntyper i intermodala tåg under denna period så ser man de sällan i block av identiska vagnar. Däremot ser man denna vagntyp ofta insprängd i ett tåg med blandade typer av containervagnar..

Lastning vid IMS87 körningar

Per vagndel:

40′ ISO-container

Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.

20′ ISO-container

Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.

Vanligt: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.

30′ ISO-container

Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.

Förekommer: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.

35′ SEALAND-container

Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.

Växelflak

Kan förekomma upp till maxlängd 40′. Lastas i centrerat läge.

12,5 meters jumbocontainer

Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.