Dubbelvagn som på varje vagnsdel lastar en 40-fots container, en 30-fots container, en 20-fots container, två 20-fots containers, ett 7,15 m växelflak eller 1 st 12,5 m jumbocontainer. Okänt antal vagnar av typen existerar.
Kännetecken
Axelavstånd 2 x 9,000 meter
Längd över buffertar 31.000 meter (2×15,500 meter)
Lastytans längd 2 x 14,260 meter
Öppen ram av 80-tals-typ. Svetsad konstruktion med balkar i ett tydligt lager. Ovanpå ramen ligger ett lasthållande flak som ursprungligen kunnat röra sig i längsled ovanpå ramen och varit sammankopplat med ramen med hydralisk stötdämpning. Numera är lastflaket fastsvetsad.
Både ramverket och lastflaket har väldigt karaktäristiska utseenden med cirkulära former och gör vagntypen lätt igenkännbar.
Moderna fällbara container-fästen av pin-typ.
Vagnen kan lasta följande containertyper på varje vagnfel 1 st 40-fots container, 1-2 st 20-fots containers, 1 st 12,5 m jumbocontainer, 1 st 7,15 m växelflak, 1 st 30-fots container.
UIC-nummer
Kända UIC-nummer är ?
Historik och användning
Vi vet inte mycket om denna vagntyp annat än att den finns. Vi gissar att den skapats av Cargo Net efter att de tog över driften av Rail Combi AB som ägde en del av SJ/Green Cargos vagnpark med containervagnar. Troligen skedde det efter millenieskiftet och vagntypen är gissningsvis skapad genom att två tidigare SJ Lgjns-wk 861 fått den hydrauliska stötdämpningen fastsvetsad och sedan kopplats samman permanent och registrerats som Laags.
Bilder

Länkar till övriga bilder
IMS87 Trafikspel och Uppvisning
Epok III-Va 1948-2001
Vagntypen förekommer troligen inte före epok Va.
Epok Vb 2001-2010
Modellerar man Svensk MJ epok VI så är vagntypen nödvändig och man bör ha en eller ett par vagnar av typen.
Not: Pga Green Cargos och CNs sätt att blanda vagntyper i intermodala tåg under denna period så ser man de sällan i block av identiska vagnar. Däremot ser man denna vagntyp ofta insprängd i ett tåg med blandade typer av containervagnar..
Epok VI 2010-2020
Modellerar man Svensk MJ epok VI så är vagntypen nödvändig och man bör ha en eller ett par vagnar av typen.
Not: Pga Green Cargos och CNs sätt att blanda vagntyper i intermodala tåg under denna period så ser man de sällan i block av identiska vagnar. Däremot ser man denna vagntyp ofta insprängd i ett tåg med blandade typer av containervagnar..
Lastning vid IMS87 körningar
Per vagndel:
40′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
20′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Vanligt: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.
30′ ISO-container
Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Förekommer: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.
35′ SEALAND-container
Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Växelflak
Kan förekomma upp till maxlängd 40′. Lastas i centrerat läge.
12,5 meters jumbocontainer
Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.