Lgjns-wk 861

Vagn för en 40-fots container, en 30-fots container, en 20-fots container, två 20-fots containers, ett 7,15 m växelflak eller 1 st 12,5 m jumbocontainer. Tillverkad som containervagn från början och utrustad med hydralisk stötdämpning för växlingsstötar. Minst 200 st har existerat. (eventuellt 232st)

Kännetecken

Axelavstånd 9,000 meter

Längd över buffertar 15,500 meter

Lastytans längd 14,260 meter

Öppen ram av 80-tals-typ. Svetsad konstruktion med balkar i ett tydligt lager. Ovanpå ramen ligger ett lasthållande flak som kan röra sig i längsled ovanpå ramen och är sammankopplat med ramen med hydralisk stötdämpning. Både ramverket och lastflaket har väldigt karaktäristiska utseenden med cirkulära former och gör vagntypen lätt igenkännbar.

Moderna fällbara container-fästen av pin-typ.

Vagnen kan lasta följande containertyper 1 st 40-fots container, 1-2 st 20-fots containers, 1 st 12,5 m jumbocontainer, 1 st 7,15 m växelflak, 1 st 30-fots container.

UIC-nummer

Eventuella UIC-nummer är 42 74 443 0 930 till 42 74 443 1 204 (från SJ Godsvagnskatalog 90-tal lista över vagnar) OBS! katalogen innehåller två olika uppgifter.

Kända UIC-nummer är 42 74 443 1 007 till 42 74 443 1 206 (från SJ Godsvagnskatalog 1991, SJ Godsvagnskatalog 90-tal + från Green Cargo Godsvagnskatalog 2020)

Enstaka vagnar kan vara RIV-märkta för att gå i tåg för viss kunds räkning i internationell trafik. Dessa vagnar har då troligen nummer som börjar på 20 eller 21 istället för 42.

Anders K. (se nedan) har fotograferat en Lgjns-wk 861 med nummer 44 74 443 1 523-1 vilket ligger utanför dessa nummerserier och väcker frågan om det finns ytterligare en nummerserie med dessa vagnar?

Anton Kendall (se nedan) har fotograferat en Lgjns-wk 861 med nummer 42 74 443 1 597-7 vilket ligger utanför dessa nummerserier och väcker frågan om det finns ytterligare en nummerserie med dessa vagnar?

Historik och användning

Lgjns-wk 861 är typisk 1980-tal hos SJ, en kompletteringsinvestering i 200 vagnar. Vagnen är normalversionen av den långa Lgjns-w 831 som SJ köpt några år tidigare. Typnumret säger att vagntypen är från 1986, men om det är konstruktionsår, beställningsår eller leveransår vet vi inte ännu. Lgjns-wk 861 är när den kommer den enda normallånga containervagnen hos SJ som även klarar att lasta 12.5 meters jumbocontainers och lastflak. Det innebär att man sparar ca 2 meter tåglängd för varje Lgjns-wk 861 man kan sätta in istället för en Lgjns 745/746 eller en Lgjns 831 när man ska frakta jumbocontainers.

Isolerade jumbocontainers för leveranser av matvaror är relativt populärt under denna period. Det leder till att många Lgjns-wk 861 går i pendeltrafik för större kunder som Coop och ICA och därför bildar block eller tom hela tåg av samma vagnmodell lastade med isolerade jumbocontainers.

Samtidigt innebär 200 st nya normallånga containervagnar med stötdämpning att SJs totala flotta av normallånga stötdämpade vagnar blir tre gånger så stor. Något som gör att alla normallånga containervagnar med stötdämpning blir en vanligare syn i rena containertåg, samtidigt som de även dyker upp oftare vid växling över vall på rangerbangårdar.

Så småningom börjar jumbocontainers ersättas av andra lastbärare och då övergår Lgjns-wk 861 helt till att ingå i den vanliga containervagnspoolen. Under perioden 2000-2020 ser man vanligen några stycken Lgjns-wk 861 i alla Green Cargos containertåg. Lasten är vanligen 1 st 40-fots container, 2 st 20-fots containers eller en centerlastad bulk-container-lastflak.

2020 verkar Green Cargo påbörja en utfasning av dessa vagnar och ett mindre antal har dykt upp till försäljning eller uthyrning hos Netrail.

Bilder

Fotograf Rasmus Larsson – En Lgjns-wk 861 lastad med bulk-container passerar Älvsjö Station i December 2017.
Fotograf Rasmus Larsson – Två Lgjns-wk 861 lastade med bulk-containers passerar Älvsjö Station i Maj 2018. Not: Skyltarnas placering tyder på att detta kan vara en Laags-typ skapad av två Lgjns-wk. T ex CN Laags
Fotograf Rasmus Larsson – En Lgjns-wk 861 på Årsta-terminalen i Maj 2019.
Fotograf Rasmus Larsson – En Lgjns-wk 861 på Årsta-terminalen i Maj 2019.
Lgjns-wk 861 från SJ Godsvagnakatalog 1991 – bild 1 (utdrag från offentlig handling)
Lgjns-wk 861 från SJ Godsvagnakatalog 1991 – bild 2 (utdrag från offentlig handling)
Bild publicerad av Helsingborgs hamn DJI_0095 (CC BY 2.5) utsnitt föreställande en Lgjns-wk 861
Bild publicerad av Helsingborgs hamn DJI_0114 (CC BY 2.5) utsnitt föreställande en Lgjns-wk 861
Länkar till övriga bilder

Fotografen Anders Hultman har en seria bilder från Liljeholmens Godsstation 1996 där Lgjns-wk 861 förekommer.

Lgjns-wk 861 bild 10

Lgjns-wk 861 bild 11

Lgjns-wk 861 bild 12

Lgjns-wk 861 bild 25

Lgjns-wk 861 bild 28

Lgjns-wk 861 bild 44

Stockholm Norvik Hamn har publicerat en drönarfilm där första vagnen i tåget är en Lgjns-wk 861

Järnvägsfotografen BJ på Järnvägshistoriskt forum har publicerat en bild på en Lgjns-wk 861 (andra bilden uppifrån)

Jänvägsfotografen Anders K på forumet Postvagnan har publicerat en bild på Lgjns-wk 861 med nummer 44 74 443 1 623-1 (längst ner i tråden)

Helsingborgs hamn har en bild på Lgjns-wk 861 (andra vagnen nerifrån i det vänstra tåget)

Järnvägsfotografen Anton Kendall har publicerat en bild på Lgjns-wk 861 med nummer 42 74 443 1 071-3 och en bild på Lgjns-wk 861 med nummer 42 74 443 1 597-7

IMS87 Trafikspel och Uppvisning

Epok III-IVa 1948-1979

Vagntypen förekommer inte före epok IVb.

Epok IVb 1979-1988

Modellerar man Svensk MJ epok IVb så är vagntypen eventuellt möjlig sista två åren av epoken och man kan ha några exemplar.

Not: Vagnarna bör se helt nylevererade ut under denna epok.

Epok Va 1988-2001

Modellerar man Svensk MJ epok Va så är vagntypen nödvändig och man bör ha tillräckligt många vagnar för minst ett helt tågsätt.

Modellerar man Dansk MJ epok Va så är vagntypen möjlig och man kan ha något exemplar.

Modellerar man Europeisk MJ epok Va så är vagntypen möjlig och man kan ha något exemplar.

Not: Vagnarna kan förekomma som hela block av vagnar i vissa terminaler under denna period..

Epok Vb 2001-2010

Modellerar man Svensk MJ epok Vb så är vagntypen nödvändig och man bör ha tillräckligt många vagnar för minst ett helt tågsätt.

Modellerar man Dansk MJ epok Vb så är vagntypen möjlig och man kan ha något exemplar.

Modellerar man Europeisk MJ epok Vb så är vagntypen möjlig och man kan ha något exemplar.

Not: Vagnarna kan förekomma som hela block av vagnar i vissa terminaler under denna period.

Epok VI 2010-2020

Modellerar man Svensk MJ epok VI så är vagntypen nödvändig och man bör ha tillräckligt många vagnar för att varje tågsätt ska kunna innehålla 3 eller 4 stycken.

Not: Pga Green Cargos sätt att blanda vagntyper i intermodala tåg under denna period så ser man de sällan i block av identiska vagnar. Däremot ser man ett flertal av de i varje tåg.

Lastning vid IMS87 körningar

40′ ISO-container

Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.

20′ ISO-container

Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.

Vanligt: 2 st halvlast eller tomma containers i symetriska ändlägen.

Vanligt: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.

30′ ISO-container

Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.

Förekommer: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.

35′ SEALAND-container

Förekommer EJ

Växelflak

Kan förekomma upp till maxlängd 42′ eller 12,5 meter. Lastas i centrerat läge.

12,5 meters jumbocontainer

Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.