Lång vagn för en 45-fots container,en 40-fots container, en 20-fots container eller två 20-fots containers. Även för 2 växelflak upp till 7,15 meter eller ett växelflak upp till 45-fot. Lastar även 12,5 meters jumocontainer och 14 meters maxilåda. Tillverkad som containervagn från början och utrustad med hydralisk stötdämpning för växlingsstötar. Totalt 200 st Lgjns-w 831 och 140 st Lgjns-w 871 är tillverkade.
Kännetecken
Axelavstånd 10,000 meter
Längd över buffertar 17,100 meter
Lastytans längd 15,860 meter
Öppen ram av 80-tals-typ. Svetsad konstruktion med balkar i ett tydligt lager. Ovanpå ramen ligger ett lasthållande flak som till kan röra sig i längsled ovanpå ramen och är sammankopplade med ramen med hydralisk stötdämpning. Både ramverket och lastflaket har väldigt karaktäristiska utseenden med cirkulära former och gör vagntypen lätt igenkännbar.
Moderna fällbara container-fästen av pin-typ.
OBS! Typerna Lgjns-w 831 och Lgjns-w 871 skiljer sig i vissa detaljer som är uppenbara om man betraktar båda samtidigt. Det gäller speciellt diametern på vissa cirkulära hörnformer och att 831:orna har ett varningsmarkerat tvärstag i ändarna på det stötdämpade lastflaket medans 871:orna helt saknar detta tvärstag.
UIC-nummer
Lgjs-w 831
Kända UIC-nummer är 42 74 440 4 904 till 42 74 440 5 103 (från SJ Godsvagnskatalog 80-tal )
Kända UIC-nummer är 42 74 440 4 905 till 42 74 440 5 103 (från SJ Godsvagnskatalog 1991)
Lgjns-w 831
Kända UIC-nummer är 42 74 443 0 906 till 42 74 443 1 003 (från SJ Godsvagnskatalog 90-tal )
Eventuella UIC-nummer är 42 74 443 0 784 till 42 74 443 0 929 (från lista i SJ Godsvagnskatalog 90-tal )
Lgjns-w 871
Kända UIC-nummer är 42 74 443 1 207 till 42 74 443 1 346 (från SJ Godsvagnskatalog 1991)
Kända UIC-nummer är 42 74 443 1 207 till 42 74 443 1 346 (från SJ Godsvagnskatalog 90-tal )
Eventuella UIC-nummer är 42 74 443 1 206 till 42 74 443 1 346 (från lista i SJ Godsvagnskatalog 90-tal )
Lgjns-w 831/871
Kända UIC-nummer är 42 74 443 1 007 till 42 74 443 1 206 (från Green Cargo Godsvagnskatalog 2020)
Historik och användning
Trots att SJ i mitten av 70-talet investerat i långa containervagnar, 710 st av typen Lgjns 745/746 och 50 st av typen Lgns 752, så har man ändå behov av flera pga de satsningar man gör på att använda större lastbärare än vanliga standard iso-containers. Framför allt är det satsningarna på att ersätta kylvagnar med 12,5 meters jumbocontainers och 14 meters maxilådor som kräver fler långa containervagnar. Så 1983 tar man fram en ny lång typ med stötdämpning som man beställer 200 st av. Den döps till Lgjs-w 831.
Några år senare beställer man 140 st till, men de byggs efter reviderade ritningar, anpassade för högre axeltryck, och döps till Lgjns-w 871. Senare uppgraderas även Lgjs-w 831 till högre axeltryck och döps om till Lgjns-w 831.
Vagnarna sätts genast in i all slags containertrafik och många går i fasta omlopp med maxi-lådor märkta för specifika kunder.
Under perioden 1990 till 2020 syns dessa vagnar i så gott som varje containertåg som SJ och senare Green Cargo kör.
Bilder




























Länkar till övriga bilder
Bild på Lgjns-w S-GC 42 74 443 0 799-0 av Järnvägsfotografen Ronny Maarud
Bild på Lgjns-w S-GC 42 74 443 0 799-0 av Järnvägsfotografen Ronny Maarud
Bild på Lgjns-w S-GC 42 74 443 0 799-0 av Järnvägsfotografen Ronny Maarud
Bild på Lgjns-w S-GC 42 74 443 0 813-9 av Järnvägsfotografen Jack Andresen
Bild på Lgjns-w S-GC 42 74 443 0 873-3 av Järnvägsfotografen Jan-Inge K. Hansen
IMS87 Trafikspel och Uppvisning
Epok III-IVa 1948-1979
Vagntypen förekommer inte före epok IVb.
Epok IVb 1979-1988
Modellerar man Svensk MJ epok IVb så är vagntypen nödvändig från 1983 och man bör ha tillräckligt många vagnar för minst ett helt tågsätt.
Not: Bara Lgjs-w 831 varianten existerar och de bör se ganska nya ut men en del med mycket smuts.
Epok Va 1988-2001
Modellerar man Svensk MJ epok Va så är vagntypen nödvändig och man bör ha tillräckligt många vagnar för minst ett helt tågsätt.
Not: Båda varianterna Lgjs-w 831 och Lgjns-w 871 är nödvändiga. Lgjns-w 871 bör se ganska nya ut men en del med mycket smuts medans Lgjs-w 831 kan se lite mer väderbitna ut med avskavd färg på utsatta ställen och en hel del smuts och bromsdamm.
Not 2: Under perioden uppgraderas Lgjs-w 831 till Lgjns-w 831 och vagnar med båda varianterna på märkning kan förekomma samtidigt.
Epok Vb 2001-2010
Modellerar man Svensk MJ epok Vb så är vagntypen nödvändig och man bör ha tillräckligt många vagnar för minst ett helt tågsätt.
Not: Båda varianterna Lgjns-w 831 och Lgjns-w 871 är nödvändiga. Båda varianterna börjar se lite mer väderbitna ut med avskavd färg på utsatta ställen och en hel del smuts och bromsdamm..
Epok VI 2010-2020
Modellerar man Svensk MJ epok VI så är vagntypen nödvändig och man bör ha tillräckligt många vagnar för minst ett helt tågsätt.
Not: Båda varianterna Lgjns-w 831 och Lgjns-w 871 är nödvändiga. Båda varianterna börjar se lite mer väderbitna ut med avskavd färg på utsatta ställen och en hel del smuts och bromsdamm..
Lastning vid IMS87 körningar
40′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
20′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Vanligt: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.
Vanligt: 2 st halvlast eller tomma containers.
30′ ISO-container
Förekommer EJ
35′ SEALAND-container
Förekommer EJ
45′ ISO-container
Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Växelflak
Vanligt: 2 st 7,15 meters växelflak.
Kan förekomma upp till maxlängd 45′. Lastas i centrerat läge.