Kort vagn för en 20-fots, en 30-fots container, en Sea-Land 35-fots container eller ett växelflak. Mycket vanlig vagntyp.
Kännetecken
Axelavstånd 7,000 meter
Längd över buffertar 12,300 meter
Lastytans längd 11,000 meter
Trägolv på ram i nitad konstruktion med balkar i två tydliga lager.
Stolpar av stålrör. Gavel och sidolämmar av durkplåt.
Skiljer sig från andra Om-typer genom V-formade spännstag under vagnen.
Kort och lastar bara en 20-fots eller 30-fots container eller ett upp till 35-fots växelflak.
Vid användning för containertransport spikas träreglar i golvet för att hindra containern att glida i sidled.
UIC-nummer
Kända UIC-nummer är 21 74 361 0 000 till 21 74 361 8 116 (från SJ godsvagnskatalog 1971).
Historik och användning
Vagnen tillverkades med början 1933. Över 8000 vagnar tillverkades till SJ och olika privatbanor.
Vagnarna användes huvudsakligen INTE i containertrafik. Deras stora tillgänglighet gör dock att de fungerar som reservkapacitet i containertrafik under 1970-talet.
Under 1980 0ch 1990-talet försvinner vagntypen från Sverige men förekommer som leasing-vagnar i östeuropa.
Vagnarna är RIV-märkta så förekommer i trafik utanför Sverige.
Bilder






























Länkar till övriga bilder
Järnvägsfotografen Åke Karlsson har en bil på Om med nummer 21 74 361 2 838-0
IMS87 Trafikspel och Uppvisning
Epok III 1948-1967
Vagntypen förekommer före epok IV.
Epok IVa 1967-1979
Modellerar man Svensk MJ epok IVa så är vagntypen nödvändig och man bör ha åtminstone något exemplar.
Modellerar man Norsk, Dansk, Tysk eller Belgisk MJ epok IV så kan vagntypen dyka upp ibland.
Typisk användning är för containerfrakter som INTE ska till en terminal utan till en vanlig lastplats eller direkt till mottagares eget spår.
Epok IVb-VI 1979-2020
Modellerar man Svensk MJ epok IVb till VI så kan avställda exemplar av vagntypen förekomma uppställda på ett stickspår tillsammans med andra utrangerade vagnstyper.
not: Som avställda vagnar är det troligt att vagnarna uppvisar en hel del mörk rost och endast spår av originalfärg och märkning finns kvar. Trägolven är troligen också i dåligt skick eller helt försvunna.
Lastning vid IMS87 körningar
40′ ISO-container
Förekommer EJ
20′ ISO-container
Vanligt: 1 st halvlast eller tom container i centrerat läge.
Vanligt: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.
30′ ISO-container
Förekommer: 1 st halvlast och tomma containers i centrerat läge.
Förekommer: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.
35′ SEALAND-container
Förekommer: 1 st halvlast och tomma containers i centrerat läge.
Växelflak
Kan förekomma upp till maxlängd 35′. Lastas i centrerat läge.
MJ Kuriosa
Vagnen har tillverkats av flera olika MJ tillverkare. Den första som kom var en modell från Lima som inte längre tillverkas. Limas modell är i stort sett en korrekt skalmodell i plast och man kan ofta få tag på dem relativt billigt på Tradera. För att användas på IMS87-körningar behöver de få nya hjul, rätt koppel och nya korrekta sido-plåtar i tunn plåt eller plasticard.