Om (O)

Kort vagn för en 20-fots, en 30-fots container, en Sea-Land 35-fots container eller ett växelflak. Mycket vanlig vagntyp.

Kännetecken

Axelavstånd 7,000 meter

Längd över buffertar 12,300 meter

Lastytans längd 11,000 meter

Trägolv på ram i nitad konstruktion med balkar i två tydliga lager.

Stolpar av stålrör. Gavel och sidolämmar av durkplåt.

Skiljer sig från andra Om-typer genom V-formade spännstag under vagnen.

Kort och lastar bara en 20-fots eller 30-fots container eller ett upp till 35-fots växelflak.

Vid användning för containertransport spikas träreglar i golvet för att hindra containern att glida i sidled.

UIC-nummer

Kända UIC-nummer är 21 74 361 0 000 till 21 74 361 8 116 (från SJ godsvagnskatalog 1971).

Historik och användning

Vagnen tillverkades med början 1933. Över 8000 vagnar tillverkades till SJ och olika privatbanor.

Vagnarna användes huvudsakligen INTE i containertrafik. Deras stora tillgänglighet gör dock att de fungerar som reservkapacitet i containertrafik under 1970-talet.
Under 1980 0ch 1990-talet försvinner vagntypen från Sverige men förekommer som leasing-vagnar i östeuropa.

Vagnarna är RIV-märkta så förekommer i trafik utanför Sverige.

Bilder

Järnvägsmuseums bild JvmKBDB13888_01 (CC BY-SA) som visar en Om/O lastad med en 30-fots iso-container på Sundsvalls containerterminal 1970.
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB06554 Public Domain Mark (PDM) Vagn typ Om/O. Fotograf Seved Walther.
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB11534 Public Domain Mark (PDM) Visar en Om/O i tidigt utförande med ekerhjul. Sannolikt har aldrig containers transporterats på en Om med ekerhjul. Fotograf Seved Walther 1961.
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB11535 Public Domain Mark (PDM) utsnitt visar en Om/O i tidigt utförande med ekerhjul. Sannolikt har aldrig containers transporterats på en Om med ekerhjul. Fotograf Seved Walther 1961.
Järnvägsmuseums bild JvmKEAE01417 (CC BY-SA) utsnitt som visar en Om/O använd för containertransport. Troligen nån gång mellan 1970 och 1980..
Järnvägsmuseums bild JvmKEAE01421 (CC BY-SA) utsnitt som visar en Om/O som används för containertransport.
Järnvägsmuseums bild Jvm23528 (CC BY-SA) Vagn typ Om/O med nummer 21 74 361 0 3296

Järnvägsmuseums bild JvmKBDB02062 Public Domain Mark (PDM) Vagnar typ Om/O i typisk användning.
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB02095 Public Domain Mark (PDM) Vagnar typ Om/O i typisk användning.
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB12980_04 Public Domain Mark (PDM) utsnitt som visar typ Om/O i typisk användning.
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB12980_05 Public Domain Mark (PDM) utsnitt som visar typ Om/O i typisk användning
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB12980_06 Public Domain Mark (PDM) utsnitt som visar typ Om/O i typisk användning.
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB13123_03 Public Domain Mark (PDM) utsnitt modifierad som visar typ Om/O. Fotograf A-P Jonasson
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB13275_04 Public Domain Mark (PDM) utsnitt som visar en Om/O i typisk användning för maskintranposrt. Fotograf A-P Jonasson.
Tekniska museets bild TEKA0162709 Public Domain Mark (PDM) som visar ramverket till en Om-vagn under byggnad.
Göteborgs Hamn AB har publicerat en bild img100 (CC BY) här ett utsnitt som visar en Om/O använd för containertransport i Göteborg 1966.
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB14089_01 Public Domain Mark (PDM) utsnitt som visar en Om/O använd för containertransport i Göteborg 1968.
Järnvägsmuseums bild JvmKBDB14560 (CC BY-SA) utsnitt som visar 2 st Om/O använda för containertransport på Västerås Containerterminal 1973.
Om/O fotograferad av Rasmus Larsson Augusti 2020
Om/O fotograferad av Rasmus Larsson Augusti 2020
Om/O fotograferad av Rasmus Larsson Augusti 2020
Om/O fotograferad av Rasmus Larsson Augusti 2020
Om/O fotograferad av Rasmus Larsson Augusti 2020
Om/O fotograferad av Rasmus Larsson Augusti 2020
Om/O fotograferad av Rasmus Larsson Augusti 2020
Om/O fotograferad av Rasmus Larsson Augusti 2020
Om/O fotograferad av Rasmus Larsson Augusti 2020
Om/O fotograferad av Rasmus Larsson Augusti 2020
Om/O fotograferad av Rasmus Larsson Augusti 2020
Om/O fotograferad av Rasmus Larsson Augusti 2020
Länkar till övriga bilder

Järnvägsfotografen Åke Karlsson har en bil på Om med nummer 21 74 361 2 838-0

IMS87 Trafikspel och Uppvisning

Epok III 1948-1967

Vagntypen förekommer före epok IV.

Epok IVa 1967-1979

Modellerar man Svensk MJ epok IVa så är vagntypen nödvändig och man bör ha åtminstone något exemplar.

Modellerar man Norsk, Dansk, Tysk eller Belgisk MJ epok IV så kan vagntypen dyka upp ibland.

Typisk användning är för containerfrakter som INTE ska till en terminal utan till en vanlig lastplats eller direkt till mottagares eget spår.

Epok IVb-VI 1979-2020

Modellerar man Svensk MJ epok IVb till VI så kan avställda exemplar av vagntypen förekomma uppställda på ett stickspår tillsammans med andra utrangerade vagnstyper.

not: Som avställda vagnar är det troligt att vagnarna uppvisar en hel del mörk rost och endast spår av originalfärg och märkning finns kvar. Trägolven är troligen också i dåligt skick eller helt försvunna.

Lastning vid IMS87 körningar

40′ ISO-container

Förekommer EJ

20′ ISO-container

Vanligt: 1 st halvlast eller tom container i centrerat läge.

Vanligt: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.

30′ ISO-container

Förekommer: 1 st halvlast och tomma containers i centrerat läge.

Förekommer: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.

35′ SEALAND-container

Förekommer: 1 st halvlast och tomma containers i centrerat läge.

Växelflak

Kan förekomma upp till maxlängd 35′. Lastas i centrerat läge.

MJ Kuriosa

Vagnen har tillverkats av flera olika MJ tillverkare. Den första som kom var en modell från Lima som inte längre tillverkas. Limas modell är i stort sett en korrekt skalmodell i plast och man kan ofta få tag på dem relativt billigt på Tradera. För att användas på IMS87-körningar behöver de få nya hjul, rätt koppel och nya korrekta sido-plåtar i tunn plåt eller plasticard.