Vagn för en 40-fots container, en 20-fots container eller två 20-fots containers. Vagnen är en SJ Os-w 723 som fått plåtar för lösa containerfästen monterade i golvet. Ursprungligen ombyggd från vagn av typen Om/Ou. Okänt antal har existerat. Ev. identisk med SJ Lgs 723.
Kännetecken
Axelavstånd 8,620m, Längd över buffertar 13,920m.
Trägolv på ram i nitad konstruktion med balkar i två tydliga lager.
Golvplåtar för lösa containerfästen infällda i trägolvet.
Vagntypen är sannolikt identisk med SJ Lgs 723 och det kan röra sig om exakt samma vagnar.
UIC-nummer
Som c-variant bör vagnen behållit sitt UIC-nummer tills den omlittererats som Lgs.
Ej bekräftad info!
UIC-nummer är 21 74 370 5 000 till 21 74 370 5 524
Historik och användning
Se historik och användning för Lgs 723.
Eftersom vagnarna är RIV-märkta så förekommer de i trafik utanför Sverige.
Bilder
För bilder se Os-w 723 och Lgs 723.
IMS87 Trafikspel och Uppvisning
Epok III 1948-1967
Vagntypen förekommer inte före epok IV.
Epok IVa 1967-1979
Modellerar man Svensk MJ epok IVa så är vagntypen nödvändig och man bör ha minst en vagn och gärna fler.
Modellerar man Norsk, Dansk, Tysk eller Belgisk MJ epok IV så kan vagntypen dyka upp ibland.
not: Under denna period bör vagnarna uppvisa störst individuell variation avseende sidoplåtar och stolpar. Helt rensade vagnar är sannolikt ovanliga.
Epok Vb 1979-1988
Modellerar man Svensk MJ epok IVb så är vagntypen nödvändig och man bör ha minst en vagn och gärna fler.
Modellerar man Norsk, Dansk, Tysk eller Belgisk MJ epok IV så kan vagntypen dyka upp ibland.
not: Under denna period bör vagnarna uppvisa tydlig individuell variation avseende sidoplåtar och stolpar. Tonvikten bör ligga på mer rensade och helt orensade vagnar förekommer troligen inte alls.
Epok Va 1988-2001
Modellerar man Svensk MJ epok Va så bör man ha minst en vagn av typen.
not: Under denna period bör vagnar som fortfarande är i drift ha blivit rensad på alla sidoplåtar och stolpar med undantag för åkhandtag och eventuellt korta gavelstolpar. Vagnarna bör ha fått containerfästen av pin-typ och eventuellt även förlorat sina golv.
Epok Vb-VI 2001-2020
Modellerar man Svensk MJ epok Vb eller VI så kan avställda exemplar av vagntypen förekomma uppställda på ett stickspår tillsammans med andra utrangerade containervagnstyper.
not: Som avställda vagnar är det troligt att golven är i olika stadier av förfall eller helt borta.
Vagntypen kan även förekomma i drift hos en mindre privat järnvägsoperatör eller vagnuthyrare som köpt in och rustat upp vagnar avsedda för skrotning.
not: Som privat vagn bör vagnen ha blivit rensad på alla sidoplåtar och stolpar med undantag för åkhandtag. Även golven bör vara borttagna och de ursprungliga containerfästena bör ha bytts mot moderna standard containerfästen.
Lastning vid IMS87 körningar
40′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast och tomma containers.
20′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast i centrerat läge.
Vanligt: 1 eller 2 st halvlast eller tomma containers i ändläge.
30′ ISO-container
Förekommer EJ
35′ SEALAND-container
Förekommer EJ
Växelflak
Förekommer EJ
Kan förekomma upp till maxlängd 40′ på moderniserade vagnar med moderna fällbara containerfästen av pin-typ. Lastas då centrerat utifrån flakets fästen som en 20′ -container med maxlast.