Vagn för en 40-fots container, en 20-fots container eller två 20-fots containers. Även växelflak upp till 40-fot. Vagntypen ör en mer eller mindre strippad SJ Kbps 761. Okänt antal har existerat.
Kännetecken
Axelavstånd 8,000 meter
Längd över buffertar 13,860 meter
Lastytans längd 12,620 meter
Trägolv på ram i svetsad konstruktion med balkar i ett tydligt lager.
Stolpar och gavellämmar av Europeisk standard UIC-typ, inga sidolämmar men fästen finns för sidolämmar av Europeisk standard UIC-typ. Alla stolpar utom på gavlarna och 4 st på varje sida har avlägsnats. Resterande stolpar har kapats kraftigt.
Ingen lastsäkring sker vid användning för containertransport.
UIC-nummer
Kända UIC-nummer är
21 74 335 4 336-0, 21 74 335 4 387-3
Historik och användning
Runt millenieskiftet bedrives containerpendlar med tåg utgående från Göteborg och under Bilspeditions varumärke. Typisk för dessa tåg är att de använder en salig blandning av begagnade Kbps och Os-vagnar som fulkonverterats till containervagnar. Dvs de har inga containerfästen alls utan containrarna lastas som glidlast och hålls hjälpligt på plats av ett fåtal avkapade sidostolpar.
Mycket vanligt förekommande i dessa tåg är vagnar av typen SJ Kbps 761 som fulkonverterats på detta sätt. Exakt när vagnar av denna typ började användas i tågen och när de slutade användas eller fortfarande används fast under annat varumärke vet vi just nu inte.
Bilder
Länkar till övriga bilder
IMS87 Trafikspel och Uppvisning
Epok I-III 1948-1967
Vagntypen förekommer INTE.
Epok IVa 1967-1979
Vagntypen förekommer INTE..
Epok IVb 1979-1988
Okänt.
Epok Va 1988-2001
.Modellerar man Svensk MJ epok Va så är vagntypen möjlig hos någon mindre privat operatör och man bör ha ett flertal vagnar av typen om man kör en operatör som använder vagntypen.
Epok Vb 2001-2010
Modellerar man Svensk MJ epok Vb så är vagntypen möjlig hos någon mindre privat operatör och man bör ha ett flertal vagnar av typen om man kör en operatör som använder vagntypen..
Epok VI 2010-2020
Modellerar man Svensk MJ epok VI så är vagntypen möjlig hos någon mindre privat operatör och man bör ha ett flertal vagnar av typen om man kör en operatör som använder vagntypen.
Lastning vid IMS87 körningar
40′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
20′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Vanligt: 2 st halvlast eller tom container i centrerat läge.
30′ ISO-container
Förekommer EJ.
35′ SEALAND-container
Förekommer EJ.
Växelflak
Förekommer upp till 40’, 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.