Dubbelvagn för 4 st 20-fots containers, 2 st 40-fots containers eller 2 st 20-fots och 1 st 40-fots containers. Vagnen består av 2 st permanents sammankopplade vagnar av typen CFL/MIDC/BK Lgns 002 som är ombyggda från vagnar av typ SJ Os 64/65/661/662/663. Okänt antal existerar.
Kännetecken
Axelavstånd 8,000 meter per vagndel
Längd över buffertar 2 x 13,860 meter = 27,720 meter
Lastytans längd 12,500 meter per vagndel
Öppen ram i svetsad konstruktion med balkar i ett tydligt lager. Stolphållare och andra detaljer som infästningarna för gavel och sido-lämmar från ursprungsvagnarna av typ SJ Os 64/65/661/662/663 är kvar på ramverket. Fastspänningsutrustningen för timmer är dock bortplockad, liksom alla sido- och gavel-lämmar samt stolpar, utom hörstolparna som är kvar.
Vissa vagnar kan ha kvar rester av utrustning från annan användning innan de blev containervagnar. T ex verkar vissa vagnar ha varit Lps-vagnar med moderna timmerbalkar och kan ha rester av dessa balkar kvar ovanpå ramverket. Andra vagnar har en märklig plåtlist fastsvetsad under kantbalkens centrum som skulle kunna varit avsedd att hänga en skylt i.
Typiskt kännetecken för vagntypen är att de är målade ljusblå.
Moderna containerfästen av pin-typ för 2 st 20-fots eller 1 st 40-fots container per vagndel.
UIC-nummer
Kända UIC-nummer är
44 74 446 2 205-7
44 74 446 2 218-0
Historik och användning
Vi känner inte till hur dessa vagnar tillkommit eller hur de använts av ägarna.
Bilder
Vi saknar bilder med publiceringsrätt.
Länkar till övriga bilder
Järnvägsfotografen Peter Norberg har publicerat flera bilder på Lgns 002. (OBS sajten kan inte längre nås)
Två bilder på Lgns 002 finns på järnvägshistoriskt forum
Järnvägsfotografen Anton Kendall har publicerat en bild på Laags 061 med nummer 44 74 446 2 218-0
Woodchip har publicerat 3 st bilder på Laags 061 med nummer 44 74 446 2 205-7 på forumet postvagnen
IMS87 Trafikspel och Uppvisning
Epok III-Va 1948-2001
Vagntypen förekommer inte före epok Vb.
Epok Vb 2001-2010
Modellerar man Svensk Vb så är vagntypen nödvändig från 2006 om man modellerar någon av de containerpendlar som körts av BK-tåg, MidCargo eller CFL.
Vagntypen kan även dyka upp i arbetståg.
Epok VI 2010-2020
Modellerar man Svensk VI så är vagntypen nödvändig om man modellerar någon av de containerpendlar som körts av BK-tåg, MidCargo eller CFL.
Vagntypen kan även dyka upp i arbetståg.
Lastning vid IMS87 körningar
40′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
20′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Vanligt: 2 st halvlast eller tom container i symmetriskt ändläge.
Vanligt: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.
30′ ISO-container
Förekommer EJ
35′ SEALAND-container
Förekommer EJ
Växelflak
Förekommer EJ