Dubbelvagn för 2 st 40-fots eller 4 st 20-fots iso-containers. Ombyggd från vagnar av typen Hbis 763 och Hirrs 004 (2xHbis 763). Oklart hur många som existerar.
Kännetecken
Axelavstånd 9,000 meter per vagndel
Längd över buffertar 2 x 14,342 = 28,684 meter
Lastytans längd 2 x 13,102 = 26,204 meter
Dubbelvagn med öppet ramverk i ett tydligt lager. Typiskt kännetecken är två stora plåttäckta ytor på varje vagndel där ballast i form av ingjuten betong sitter. Containerfästena sitter utstickande utanför yttersta rambalken.
Lastar 2 st 40-fots eller 4 st 20-fots iso-containers.
UIC-nummer
Kända UIC-nummer finns i minst 2 serier
Nummer tillhörande den ena serien är
23 74 446 2 160-9
23 74 446 2 170-8
23 74 446 2 171-6
23 74 446 2 172-4
23 74 446 2 173-2
23 74 446 2 187-2
23 74 446 2 189-8
23 74 446 2 195-5
Nummer tillhörande den andra serien är
23 74 446 2 304-3
23 74 446 2 312-6
23 74 446 2 319-1
23 74 446 2 321-7
23 74 446 2 325-8
23 74 446 2 329-0
23 74 446 2 353-0
23 74 446 2 356-3
23 74 446 2 365-4
23 74 446 2 366-2
23 74 446 2 379-5
23 74 446 2 396-9
23 74 446 2 406-6
23 74 446 2 417-3
23 74 446 2 419-9
23 74 446 2 420-7
23 74 446 2 423-1
23 74 446 2 433-0
Historik och användning
Byggd 2007 av ramverk från vagnar av typen Hbis 763 och Hirrs 004. Hirrs 004 är egentligen två Hbis 763 som dubbelkopplats.
Vagnarna används vanligen i tågsätt bestående av endast en typ av vagnar. Typisk användning är som fasta tågsätt som går i pendeltrafik mellan två terminaler på uppdrag av en eller flera fraktköpare som fyller hela tåget med containers. Ett typiskt sånt exempel är den containerpendel som körs för Jula. Laags 071-vagnarna i Jula-pendeln är även märkta Jula. Andra ställen man kan se hela tåg med dessa vagnar är t ex Rosersbergsterminalen norr om Stockholm och APM terminalen i Göteborg.
Bilder




Länkar till övriga bilder
Netrail efterlyser borttappade Laags 071 med bild på forumet postvagnen
Dybas.de har massor med bra bilder på Laags 071 som visar ramverken och detaljer.
Järnvägsfotografen Anton Kendall har ett flertal bilder på Laags 071
IMS87 Trafikspel och Uppvisning
Epok I-Va 1948-2001
Vagntypen förekommer inte före epok Vb.
Epok Vb 2001-2010
Modellerar man Svensk MJ epok Vb eller VI så är vagntypen nödvändig om man modellerar perioden efter 2007 och man bör ha vagnar för ett helt tågsätt.
Epok VI 2010-2020
Modellerar man Svensk MJ epok Vb eller VI så är vagntypen nödvändig och man bör ha vagnar för ett helt tågsätt.
Lastning vid IMS87 körningar
Per halvvagn
40′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
20′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Vanligt: 2 st maxlast, halvlast eller tom container i ändläge.
Vanligt: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.
30′ ISO-container
Förekommer EJ
35′ SEALAND-container
Förekommer EJ
Växelflak
Kan förekomma upp till maxlängd 40′. Lastas i centrerat läge.