Kort vagn för en 20-fots eller 30-fots container eller ett växelflak. Mycket vanlig vagntyp.
Kännetecken
Axelavstånd 7,500 m
Längd över buffertar 12,240 m
Lastytans längd 11,000 m
Trägolv på ram i helsvetsad konstruktion med balkar i ett tydligt lager.
Stolpar av stålrör. Gavel och sido-lämmar av durkplåt som kan fällas både inåt och utåt. Gavel-lämmar av typen traditionell fasad O-gavel.
OBS! Spännstag under vagnen utformat av rundstång.
Vid användning för containertransport spikas träreglar i golvet för att hindra containern att glida i sidled. Periodvis förekommer även osäkrade containers och att containers lastas ovanpå infälda sidolämmar.
Kort och lastar bara en 20-fots eller 30-fots container eller ett upp till 36-fots växelflak eller 35-fots SEALAND container.
UIC-nummer
Kända UIC-nummer är 21 74 371 1 722 till 21 74 371 7 525 (från SJ godsvagnskataloger 1971, 80-tal, 1991 och 90-tal).
Historik och användning
Vagnen tillverkades med början 1957. Totalt 5800 vagnar tillverkades till SJ.
Vagnarna användes huvudsakligen INTE i containertrafik. Deras stora tillgänglighet gör dock att de fungerar som reservkapacitet i containertrafik under 1970-talet, 1980-talet och 1990-talet. Under 2000-talet försvinner vagntypen från Sverige.
Vagnarna är RIV-märkta så de förekommer i trafik utanför Sverige.
Bilder
Oms 570 i Stockholm 2020. Vagnen tillhör Stockholms Ångloksällskap. fotograf Rasmus LarssonTvå stycken Oms 570 i Stockholm 2020. Vagnarna tillhör Stockholms Ångloksällskap. fotograf Rasmus LarssonOms 570 konverterad till terass i Hammarby Sjöstad, Stockholm – fotograf Rasmus LarssonJärnvägsmuseums bild JvmKBDB06188 (Public Domain Mark PDM) Som visar en Oms/Oe 570Järnvägsmuseums bild JvmKEAE03413(CC BY-SA) utsnitt som visar 3 st Oms 570.Järnvägsmuseums bild JvmKEAE03395(CC BY-SA) utsnitt modifierad som visar en Oms 570 lastad med skrot.Järnvägsmuseums bild JvmKEAE03390(CC BY-SA) utsnitt modifierad som visar en Oms 570 lastad med skrot.Järnvägsmuseums bild JvmKEAE03395(CC BY-SA) utsnitt modifierad som visar 3 st Oms 570, en lastad med skrot och två tomma.Järnvägsmuseums bild JvmKEAE03414(CC BY-SA) utsnitt modifierad som visar 3 st Oms 570, två lastade med skrot och en tom.Järnvägsmuseums bild JvmKEAE03389(CC BY-SA) utsnitt modifierad som visar 3 st Oms 570, två lastade med skrot och en tom.Järnvägsmuseums bild JvmKEAE02784(CC BY-SA) utsnitt modifierad som visar 2 st Oms 570, en lastad med skrot och en tom.Järnvägsmuseums bild JvmKEAE03390(CC BY-SA) utsnitt modifierad som visar 4 st Oms 570, två lastade med skrot och två tomma.Järnvägsmuseums bild JvmKEAE03133(CC BY-SA) utsnitt modifierad som visar 4 st Oms 570, två lastade med skrot och två tomma.Järnvägsmuseums bild JvmKEAE00710(CC BY-SA) utsnitt modifierad som visar 2 st Oms 570.Järnvägsmuseums bild JvmKEAE02783(CC BY-SA) utsnitt modifierad som visar en Oms 570.Järnvägsmuseums bild JvmKEAE00887(CC BY-SA) utsnitt modifierad som visar en Oms 570.Järnvägsmuseums bild JvmKEAE03133(CC BY-SA) utsnitt modifierad som visar 2 st Oms 570 lastade med skrot.Järnvägsmuseums bild JvmKEAE02784(CC BY-SA) utsnitt modifierad som visar 2 st Oms 570 lastade med skrot.Järnvägsmuseums bild JvmKEAE03389(CC BY-SA) utsnitt modifierad som visar 2 st Oms 570 lastade med skrot.Järnvägsmuseums bild JvmKEAE03414(CC BY-SA) utsnitt modifierad som visar 2 st Oms 570 lastade med skrot.Järnvägsmuseums bild JvmKEAE00595(CC BY-SA) utsnitt modifierad som visar 2 st Oms 570 lastade med skrot.Järnvägsmuseums bild JvmKEAE00444(CC BY-SA) utsnitt som visar en Oms 570 lastad med skrot.Järnvägsmuseums bild JvmKBDB14347_03(CC BY-SA) utsnitt som visar en Oms 570 i typisk användning.Järnvägsmuseums bild JvmKBDB13887_03(CC BY-SA) utsnitt som visar en Oms 570 på Sundsvalls containerterminal 1970.Järnvägsmuseums bild JvmKBDB13887_01(CC BY-SA) utsnitt som visar en Oms 570 på Sundsvalls containerterminal 1970.Järnvägsmuseums bild JvmKBDB13422_02Public Domain Mark (PDM) utsnitt som visar en Oms 570 i tyoisk användning. Värtahamnen Stockholm 1966. Fotografi: A-P JonassonJärnvägsmuseums bild JvmKBDB13422_02Public Domain Mark (PDM) utsnitt som visar en Oms 570 i tyoisk användning. Värtahamnen Stockholm 1966. Fotografi: A-P JonassonJärnvägsmuseums bild JvmKBDB13123_04Public Domain Mark (PDM) utsnitt som visar en Oms 570 i tyoisk användning. Hammarbyhamnen Stockholm 1964. Fotografi: A-P JonassonJärnvägsmuseums bild JvmKBDB13123_03Public Domain Mark (PDM) utsnitt modifierad som visar en Oms 570 (vagnen i mitten) i tyoisk användning. Hammarbyhamnen Stockholm 1964. Fotografi: A-P JonassonJärnvägsmuseums bild JvmKBDB13123_03Public Domain Mark (PDM) utsnitt modifierad som visar en Oms 570 i tyoisk användning. Hammarbyhamnen Stockholm 1964. Fotografi: A-P JonassonJärnvägsmuseums bild JvmKBDB12482_02Public Domain Mark (PDM) utsnitt som visar 2 st Oms 570 iså Älvsjö lastplats, Stockholm 1962, Fotografi: Seved Walther.Järnvägsmuseums bild JvmKBDB08662Public Domain Mark (PDM) utsnitt som visar en Oms 570. Fotografi: KG
Modellerar man Svensk MJ epok IVa-Va så är vagntypen nödvändig och man bör ha åtminstone några stycken exemplar.
Modellerar man Norsk, Dansk, Tysk eller Belgisk MJ epok IV så kan vagntypen dyka upp ibland.
Typisk användning är för containerfrakter som INTE ska till en terminal utan till en vanlig lastplats eller direkt till mottagares eget spår.
Epok Vb-VI 2001-2020
Modellerar man Svensk MJ epok Vb till VI så kan avställda exemplar av vagntypen förekomma uppställda på ett stickspår tillsammans med andra utrangerade vagnstyper.
not: Som avställda vagnar är det troligt att vagnarna uppvisar en hel del mörk rost och endast spår av originalfärg och märkning finns kvar..
Lastning vid IMS87 körningar
Vagnen kräver extra lastsäkringstid på c-terminal vid trafikspel.
40′ ISO-container
Förekommer EJ
20′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Vanligt: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.
30′ ISO-container
Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Förekommer: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.
35′ SEALAND-container
Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Växelflak
Kan förekomma upp till maxlängd 36′. Lastas i centrerat läge.
I korthet – Intermodal Modelers Stockholm 87
IMS87 är ett nätverk av individer, föreningar och företag som utvecklar, bygger, trafikspelar och uppvisningskör modulära modelljärnvägar och intermodala terminaler i skala 1:87.
Trafikspela containertrafik
Huvudfokus för IMS87 är att realistiskt trafikspela och simulera moderna intermodala godsflöden till och från storstäder i Sverige, Europa och Nordamerika.
Realistiska terminaler
IMS87 har som utvecklingsmål att realistiskt trafikspela och simulera intermodala terminaler med radiostyrda skalenliga truckar och kranar som lyfter containers och trailers exakt som i verkligheten.
Transporthistoria
IMS87 bedriver också transport och järnvägshistorisk forskning kring intermodal trafik från 1960-talet och till nutid samt gör kreativa studier om framtiden.
Återbruk och recycling
IMS87 har även ett stort intresse för hur man kan bygga avancerade modelljärnvägar och modellterminaler billigt med hjälp av återbruk och recycling.