Vagn för en 40-fots container, en 35-fots SEA-LAND container, en 30-fots container, en 20-fots container eller två 20-fots containers. Även växelflak upp till 40-fot. Ombyggd från vagn av typen Oms 570. Minst 990 st har existerat. Minst 135 st av dessa utrustades med plåtar i golvet för att fästa lösa containerfästen SJ Os-w 701 c-variant
Kännetecken
Axelavstånd 7,500 m
Längd över buffertar 13,860 m
Lastytans längd 12,620 m
Trägolv på ram i helsvetsad konstruktion med balkar i ett tydligt lager.
Under golvet är diagonalstagen som överför krafter från buffertarna till centralbalken är tillverkade av runda stålrör.
Stolpar av stålrör. Gavel och sido-lämmar av durkplåt som kan fällas både inåt och utåt. Gavel-lämmar av typen traditionell fasad O-gavel.
OBS! Spännstag under vagnen utformat av rundstång.
Vid användning för containertransport spikas träreglar i golvet för att hindra containern att glida i sidled. Periodvis förekommer även osäkrade containers och att containers lastas ovanpå infällda sidolämmar.
Lastar en 40-fots, en 30-fots, en 20-fots eller två 20-fots containers eller ett upp till 35-fots växelflak eller en 35-fots SEALAND.
UIC-nummer
Kända UIC-nummer är 21 74 370 4 000 till 21 74 370 4 999 (från SJ godsvagnskataloger 1971, 80-tal, 1991 och 90-tal).
Historik och användning
Vagnen tillverkades mellan åren 1970 och 1972 genom att SJ Oms 570-vagnar förlängdes. Minst 990 vagnar tillverkades till SJ.
Vagnarna användes huvudsakligen INTE i containertrafik. Deras stora tillgänglighet och förmåga att lasta 40′-containers gör dock att de fungerar som reservkapacitet i containertrafik under 1970-talet, 1980-talet och 1990-talet.
Nån gång tidigt 1970-tal, eventuellt redan i samband med förlängningen, utrustas minst 135 st av dessa vagnar med plåtar i golvet för att fästa lösa containerfästen och blir därigenom SJ Os-w 701 c-variant
Mellan åren 1984 och 1986 byggs minst 501 st av dessa vagnar om till vagnar av typen Ljlps för småbehållare. Dessa skrotas sedan åren 1992-1999.
Under 2000-talet försvinner vagntypen från Sverige.
Vagnarna är RIV-märkta så de förekommer i trafik utanför Sverige.
Bilder
Länkar till övriga bilder
Järnvägsmuseum har en bra bild på SJ Os-w 701 med nummer 21 74 370 4 772-3, oklara licensvillkor.
IMS87 Trafikspel och Uppvisning
Epok III 1948-1967
Vagntypen förekommer INTE före epok IV.
Epok IVa-Va 1988-2001
Modellerar man Svensk MJ epok IVa-Va så är vagntypen nödvändig och man bör ha åtminstone några stycken exemplar.
Modellerar man Norsk, Dansk, Tysk eller Belgisk MJ epok IV så kan vagntypen dyka upp ibland.
Typisk användning är för containerfrakter som INTE ska till en terminal utan till en vanlig lastplats eller direkt till mottagares eget spår.
Epok Vb-VI 2001-2020
Modellerar man Svensk MJ epok Vb till VI så kan avställda exemplar av vagntypen förekomma uppställda på ett stickspår tillsammans med andra utrangerade vagnstyper.
not: Som avställda vagnar är det troligt att vagnarna uppvisar en hel del mörk rost och endast spår av originalfärg och märkning finns kvar..
Lastning vid IMS87 körningar
Vagnen kräver extra lastsäkringstid på c-terminal vid trafikspel.
40′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
20′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Vanligt: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.
30′ ISO-container
Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Förekommer: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.
35′ SEALAND-container
Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Växelflak
Kan förekomma upp till maxlängd 40′. Lastas i centrerat läge.