Vagn för en 40-fots container, en 35-fots SEA-LAND container, en 30-fots container, en 20-fots container eller två 20-fots containers. Även växelflak upp till 40-fot. Vagnen är en SJ Os-w 722 som utrustats med plattor för lösa containerfästen i golvet. Ursprungligen ombyggd från vagn av typen Gs/Ge. Ett okänt antal men minst 250 st har existerat.
Kännetecken
Axelavstånd 8,375m, Längd över buffertar 13,860m.
Trägolv på ram i nitad konstruktion med balkar i två tydliga lager. Sidobalken är genombruten.
Saknar sido-lämmar. Har i början stolpar men förlorar dessa med tiden. Gavel-lämmar i durkplåt med rak överkant och korta stolpar. Senare fösvinner även gavel-lämmarna.
Lastar en 40-fots, en 30-fots, en 20-fots eller två 20-fots containers eller ett upp till 35-fots växelflak eller en 35-fots SEALAND.
UIC-nummer
UIC-numren för denna vagntyp bör vara samma serie som standardversionen av vagnen .
Kända UIC-nummer är 21 74 370 5 525 till 21 74 370 5 774 (från SJ godsvagnskataloger 80-tal, 1991 och 90-tal).
Historik och användning
Vagnen är byggd på förlängda ramverk från Gs/Ge-vagnar. Ritningarna för typen skapades 1972 samtidigt med ritningarna för Lgs 722, Os-w 723 och Lgs 723. Minst 250 vagnar av typen Os-w 722 byggdes under åren 1973–1974. Hur många av dessa vagnar som var i c-variant vet vi inte ännu. Kan ha varit samtliga. Det verkar också som att dessa vagnar omlittererats till Lgs med okänt typnummer vid något tillfälle. En annan möjlighet är att detta är samma vagnar som Lgs 722 och att vagnarna först haft golv och sedan fått dessa borttagna.
Vagnarna användes huvudsakligen i containertrafik mellan terminaler. I bildmaterial framgår att dessa vagnar ofta ligger som långa block av samma typ i containertågen eller att hela tåg består av samma typ. Eventuellt med någon vagn av annan typ, men med liknande lastegenskaper, insatt som reserv någonstans i tåget.
Vagntypen har sannolikt i början stolpar och gavel-lämmar som en Om-vagn pga SJs lastningsregler. Stolpar på långsidorna försvinner sedan med tiden medans gavel-lämmar och gavelstolpar troligen blir kvar längre men troligen också försvinner med tiden. Individuella variationer avseende stolpar och plåtar mellan olika vagnindivider är sannolikt typiskt för vagnstypen.
Vagnarna är RIV-märkta så de förekommer i trafik utanför Sverige.
Bilder
Vi har hittat en del bilder på dessa vagnar
Med sidostolpar och gavelplåtar
Bildserie från presentation av vagntypen 1972. Observera att stolparna är borttagna på en sida för lastning.
Utan sidostolpar men med gavelplåtar
Helt strippade
Länkar till övriga bilder
Bild på Lgs 722 från 1973, fotograf Åke Karlsson
not: Åke Karlsson anger UIC-numret på vagnen som 21 74 441 5 325-8
IMS87 Trafikspel och Uppvisning
Epok III 1948-1967
Vagntypen förekommer inte före epok IV.
Epok IVa 1967-1979
Modellerar man Svensk MJ epok IVa så är vagntypen nödvändig och man bör ha minst ett halvt tågsätt.
Modellerar man Norsk, Dansk, Tysk eller Belgisk MJ epok IV så kan vagntypen dyka upp ibland.
not: Under denna period bör vagnarna uppvisa störst individuell variation avseende sidoplåtar och stolpar. Block av dessa vagnar i tågen bör ha samma grad av rensning. Helt rensade vagnar är sannolikt ovanliga.
Epok IVb 1979-1988
Modellerar man Svensk MJ epok IVb så är vagntypen nödvändig och man bör ha minst ett halvt tågsätt.
Modellerar man Norsk, Dansk, Tysk eller Belgisk MJ epok IV så kan vagntypen dyka upp ibland.
not: Under denna period bör vagnarna uppvisa störst individuell variation avseende sidoplåtar och stolpar. Block av dessa vagnar i tågen bör ha samma grad av rensning. Helt rensade vagnar är sannolikt ovanliga.
Epok Va 1988-2001
Modellerar man Svensk MJ epok Va så är vagntypen nödvändig och man bör ha minst några stycken vagnar av typen.
Modellerar man Norsk, Dansk, Tysk eller Belgisk MJ epok Va så kan vagntypen dyka upp ibland.
not: Under denna period bör vagnar som fortfarande är i drift ha blivit rensad på alla gavelplåtar och stolpar med undantag för åkhandtag och eventuellt korta gavelstolpar.
Epok Vb-VI 2001-2020
Modellerar man Svensk MJ epok Vb eller VI så kan avställda exemplar av vagntypen förekomma uppställda på ett stickspår tillsammans med andra utrangerade containervagnstyper.
not: Som avställda vagnar är det troligt att vagnarna uppvisar en hel del mörk rost och endast spår av originalfärg och märkning finns kvar..
Vagntypen kan även förekomma i drift hos en mindre privat järnvägsoperatör eller vagnuthyrare som köpt in och rustat upp vagnar avsedda för skrotning. Typiska användningar är då i systemtåg för fasta containerpendlar.
not: Som privat vagn bör vagnen ha blivit rensad på alla gavelplåtar och stolpar med undantag för åkhandtag. De ursprungliga containerfästena bör ha bytts mot moderna standard containerfästen. Troligen har då även golvet försvunnit och vagnen är då identisk med en renoverad Lgs 722.
Lastning vid IMS87 körningar
Vagnen kräver extra lastsäkringstid på c-terminal vid trafikspel.
40′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
20′ ISO-container
Vanligt: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Vanligt: 1 eller 2 st halvlast eller tomma containers i ändläge.
30′ ISO-container
Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Förekommer: 1 st tom container i asymetriskt ändläge.
35′ SEALAND-container
Förekommer: 1 st maxlast, halvlast eller tom container i centrerat läge.
Växelflak
Kan förekomma upp till maxlängd 40′. Lastas i centrerat läge.