Välkommen till vår artikelserie där vi analyserar historisk bilder med typiska öppna stolpvagnar som används för containertransporter och identifierar exakt vilka vagntyper vi kan se i bilderna. Innan vi börjar vill vi poängtera att ett av syftena med denna artikelserie är att visa hur vanligt denna typ av transport har varit och att ta död på en föreställning som man ofta ser i samband med modelljärnvägar att containers bara fraktas på särskilda containervagnar. Idag är det i princip så att bara containervagnar används pga att den generellt användbara flakvagnen med stolpar har blivit väldigt ovanlig. Men fram till tiden runt millenieskiftet, så var förhållandet det omvända. stolpvagnar fanns i massor på alla järnvägar medans containervagnar var relativt få och i ständig brist.
Artikelserien kommer hoppa lite fram och tillbaka i tiden och vi har redan 15 bilderier att analyser i lika många artiklar. Vi börjar med en bildserie från Göteborgs Hamn 1966 som dokumenterar den historiska händelsen att ett containerfartyg för först gången anlöper en hamn i Sverige. (Göteborgs hamn verkar själva något förvirrade kring dateringen av dessa bilder). 1966 är det fortfarande vänstertrafik i Sverige och SJ har inte en enda containervagn. Först 1968 får SJ sina första vagnar avsedda för containers.
Innan vi börjar vill vi nämna att Intermodal Modellers Stockholm 87 inte modellerar intermodal trafik från tidsepoken före 1968. Men om t ex Svensk Sommar Modul (vars moduler vi beundrar och som inte modellerar tidsepoken efter 1967) vill återskapa trafikscener som denna så bistår vi gärna med hjälp och stöd. T ex kan det vara klokt att använda vår kommande standard för hamn och terminalmoduler med kranspår för kranar som kan opereras enligt förebild och med körbara ytor avsedda för skalenliga fungerande truckar och lastbilar.
1966 – Första containerfartyget i Göteborgs hamn
Den här bilden är helt fantastisk. Dels ser den ut som en kompakt teaterscenografi där det händer massor på en och samma gång. Dels är den ett enastående tidsdokument för hur omlastningen av containers mellan fartyg och järnväg skedde i Göteborgs hamn alldeles i början av containereran. Och vilken modelljörnvägsbyggare skulle inte vilja återskapa hela scenen? Men vilka vagnar är det egentligen vi ser lastas med containers?
I scenen kan vi hitta två Om-vagnar och den ena kan identifieras som typen SJ Om/Ou. Den andra ser vi inte tillräckligt mycket av för att kunna avgöra om den är typen SJ Om/Ou eller SJ Om/O, båda vagntyperna är extremt vanliga vid den hör tidpunkten. Vi hittar också en hel hög med SJ Oms 570. Och slutligen kan vi identifiera två varianter av SJ Os 64/65/661/662/663, den ena är utrustad med kättingar för fastspänning av timmer medans den andra saknar sådana.
Vi överlåter åt läsaren att som en övning i fältidentifikation matcha vagntyperna mot vagnarna i bilden. Försök först utan hjälp. Sen kan du jämföra med bildmaterialet i artiklarna för respektive vagntyp.
Göteborgs hamn har ytterligare bilder (presenterade här nedan) tagna vid samma tillfälle men anger andra dateringar på dessa.