Tvåaxliga containervagnar i Sverige — Del 10
Vagnfamilj som bygger på en helsvetsad ramverkskonstruktion avsedd för öpnna flakvagnar med grundmått enligt UIC-standard vagntyp för 2-axliga flakvagnar. Vagnar med dessa ramverk började levereras 1962. Familjen omfattar minst 3 containervagnstyper och 6 standardvagnstyper som använts för containertrafik.
De ursprungliga vagnarna SJ Kbps 741, SJ Kbps 752, SJ Os 711/731/751
Vagnfamiljen utgår från en konstruktion av ramverk avsett att sammanfogas med svetsning. Vagnfamiljen uppkommer när Sj i början av 1970-talet beställer ytterligare O-vagnar av den populära typen med UIC standardmått för tvåaxliga flakvagnar. Men väljer att gå ifrån 8 meters axelavstånd och gå upp till 9 meters axelavstånd, vilket är max axelavstånd för att vagnarna ska kunna RIV-märkas. SJ beställer tre serier med Os-vagnar och två serier Kbps vagnar med samma grundmått. TGOJ beställer en serie Os-vagnar med dessa mått men med annat ramverk. Se Del 14 — Vagnfamilj med ram typ TGOJ Os 9m
Grundmåtten är identiska mellan alla vagntyperna. Vi har inte kunnat klarlägga om ramverket har identisk struktur och materialdimensioner för dessa vagntyper.
Senare uppkommer olika typer av containervagnar med dessa ramverk genom ombyggnad av Os och Kbps-vagnar till containervagnar. Förutom typen SJ Lgns 930 så har de flesta av dessa typer skapats av mindre privata järnvägsbolag.
Ramverk typ A
.Variant med slät yttre sidobalk.
GRUNDLÄGGANDE MÅTT PÅ RAMVERKET
Axelavstånd 9,000 meter
Längd över buffertar 13,860 meter
Lastytans längd 12,620 meter
Kombinerade flak och lådvagnar – typ A
Flakvagnar – typ A
Normallånga containervagnar – typ A
Bilspedition Kbps 741 c-variant
Div bolag Lgs (strippad Kbps eller Os 9m)
Ramverk typ A2
De flesta containervagnstyper som skapats av dessa vagnar har i stort sett bara fått plåtlämmar och stolpar borttagna och utrustats med containerfästen. GC/SJ Lgns 930 skiljer sig från alla andra konverteringar genom att så gott som alla spår av vagnarnas tidigare utrustning rensats bort och en skydds/barlast-plåt monterats på ramen.
Normallånga containervagnar – typ A2
Ramverk typ A3
Ytterligare en ramverksvariant har skapats genom ombyggnad av de ursprungliga Os och Kbps-vagnarna till täckta kappelvagnar av typ Kbis/Kiis 971. Dessa ombyggda vagnar har sedan i sin tur byggts om till containervagnar. Resultatet är vagnar som är mycket olika alla andra vagnar i familjen.
Normallånga containervagnar – typ A3
Del 11 — Vagnfamilj med ram typ 1975
Alla delar i serien Tvåaxliga containervagnar i Sverige av Rasmus
Del 3 — Vagnfamilj med stötdämpande ram typ Talbot
Del 4 — Vagnfamilj med stötdämpande ram typ 1980-tal
Del 5 — Vagnfamilj med ramverk från Om/Ou
Del 6 — Vagnfamilj med ram typ Gs
Del 7 — Vagnfamilj med ram typ Oms-Kps-Gbs
Del 8 — Vagntyp med udda unika ramverk
Del 9 — Vagnfamilj med ram typ Os-Kbs-8m
Del 10 — Vagnfamilj med ram typ Os-Kbps-9m
Del 11 — Vagnfamilj med ram typ 1975
Del 12 — Vagnfamilj med ram typ Hbis76